Bastarderna - Stadgar

Stadgar för Bastarderna

Kapitel I Namn, Ändamål och Bastu

PI Bastarderna

Bastarderna är en fri förening vid Nationen Teknologföreningen (TF).

2PI Ändamål

Bastardernas ändamål är att värna om bastukulturen inom Tekniska högskolans studentkår i allmänhet, och inom TF i synnerhet.

3PI Bastu

Bastarderna huserar i Urdsgjallar och mer specifikt i Urds PI-bastu.

Kapitel II Med-lemmar

4PI Ordinarie Bastarder

Ordinarie bastarder delas in i grundande med-lemmar, bastarder och yngre med-lemmar även kallade bastukvastar. Det finns fem grundande med-lemmar The Good, The Bad, The Ugly, The Silent and Furbee.

Bastarder kallas med-lemmar som innehar rösträtt. De grundande med-lemmarna, de första bastarderna, kallas även de för bastarder.

Yngre med-lemmar kan upptas i föreningen endast på förslag av en bastard och med årsmötets välsignelse. Yngre med-lem kallas bastukvast.

5PI Hedersmed-lemmar

Årsmötet kan till hedersbastard kalla person, som gjort bastarderna och/eller bastukulturen synnerligen stora tjänster, vilket bastarderna på detta sätt vill betyga sin ära och aktning.

6PI Med-lemsförteckning

Bastarderna för en förteckning över sina med-lemmar på internet.

7PI Fastställande av med-lemsavgift

Vid behov fastställer årsmötet en med-lemsavgift.

Kapitel III Möten

8PI Möten

Bastarderna sammansvärmar minst PI-gånger om året. Årsmötet räknas till ett av dessa möten. Efter årsmötet firar bastarderna årsfest. Om möjligt sker detta i PI-Loungen om annat inte bestämts.

9PI Uppgifter

Mötena har till uppgift att höja bastukulturens nivå med PI-enheter.

10PI Årsmötet

Årsmötet hålls den 10 mars. Årsmötet är alltid stadgeenligt sammankallat och beslutfört. Årsmötet behandlar åtminstone följande ärenden:

• Inval av hedersmed-lemmar
  • Upphöjande av bastukvastar till bastarder
  • Inval av bastukvastar
  • Förslag till åtgärder som kan förbättra bastukulturen och bastardernas verksamhet eller verksamhetsmöjligheter
  • Utdelning av hedersbetygelser
  • Val av basturåd
  • Ärende som en bastard intimerat minst PI ölflaskor innan mötets början

11PI Röst- och vetorätt

Endast bastarder har rösträtt och de grundande med-lemmarna har vetorätt i frågor gällande upphöjning till bastard och inval av bastukvast.

Kapitel IV Basturåd

12PI Sammansättning

Basturåden (BAREN) är högst åtta (8) till antal och består av de grundande med-lemmarna och tre till åtta (3-8) övriga bastarder vilka väljes 3 år i sänder. Till BAREN hör ytterligare badkarlen som fungerar som sekreterare och kapsylöppnare.

13PI Basturåden

Basturåden (BAREN) har i uppgift att bistå bastarderna med råd.

Kapitel V Speciella stadganden

14PI Ändring av stadgar

För ändring av stadgar erfordras PI/5 majoritet på årsmötet samt BARENs bifall. Grundande med-lem äga vetorätt.

15PI Ikraftträdande

Dessa stadgar träder i kraft den 22.4.1999.

Last modified: Tue Apr 13 04:30:45 1999
<rjurgens@cc.hut.fi>